​Spørgsmål og svar om el

Har du spørgsmål til din aftale, vores priser, leverandørskift eller andet, kan du forhåbentlig finde svar her. Listen indeholder de spørgsmål, vores kunder oftest stiller. Hvis ikke du kan finde et svar her, er du altid velkommen til at kontakte os.


 

 

 

1. Hvad består elprisen af?​1. Hvad består elprisen af?​

​Din elpris består af:

Elprisens sammensætning 

 

Det er kun den del af elprisen, der dækker dit elforbrug og abonnement (cirka 20 %), du selv kan påvirke.

Se, hvad elprisen består af

1.000000000000000
2. Har I en konkurrencedygtig pris?2. Har I en konkurrencedygtig pris?

Analysebureauet Damvad har lavet en rapport, der viser, at vi har en af de mest konkurrencedygtige elpriser.
Se vores elpriser
Læs om Damvad rapporten

2.000000000000000
3. Hvorfor ændrer elprisen sig?​3. Hvorfor ændrer elprisen sig?​

De nordiske lande køber og sælger el på elbørsen Nord Pool Spot og på NASDAQ QMX. Udbud og efterspørgsel svinger konstant, og priserne påvirkes af mange ting, der kan være umulige at forudsige, for eksempel vejr og politik.
Læs mere om, hvorfor elprisen svinger

3.000000000000000
4. Hvad er Elpristavlen?​4. Hvad er Elpristavlen?​

​På Elpristavlen.dk kan du sammenligne de forskellige elselskabers priser og produkter og få nemmere ved at beslutte, hvilken elaftale, der passer bedst til dit behov. Du skal dog være opmærksom på, at nogle selskaber kører med introduktionspriser, der stiger efter en periode.

Se, hvad elprisen består af

Vi har samlet nogle gode råd til dig, der står overfor at skulle vælge en elaftale.

Gode råd til dig, der skal på elprisjagt

4.000000000000000
5. Hvad skal jeg vide, når jeg vælger elselskab og -aftale?5. Hvad skal jeg vide, når jeg vælger elselskab og -aftale?

Det er vigtigt at se sig for, for en lav elpris er ikke tilstrækkelig at vælge ud fra. Nogle af de gode tilbud er tidsbegrænsede, eller indeholder gebyrer der opvejer rabatten. Du skal bruge virkelig meget el, før en lav elpris gør en stor forskel i forhold til besparelser.

Se hvad elprisen består af
5.000000000000000
6. Hvilken elaftale skal jeg vælge?​6. Hvilken elaftale skal jeg vælge?​

Du kan købe el på flere forskellige måder. Dit valg afhænger af, hvad der er vigtigt for dig. Hvis tryghed er væsentligt, kan du bestille vores Basis El Fastpris. Vil du hellere udnytte det faktum, at priserne ændrer sig og derfor kan være lave i nogle perioder, kan du vælge vores elaftale med variabel pris, Basis El. Læs mere om, hvilken elaftale, der passer til dig

6.000000000000000
7. Hvordan bliver jeg elkunde hos jer?​7. Hvordan bliver jeg elkunde hos jer?​

Se vores elaftaler og få den aftale, der passer dig


Hvis du ikke vil bestille en elaftale her på siden, kan du ringe til os på 72 10 20 30.

7.000000000000000
8. Hvorfor får jeg 2 regninger?8. Hvorfor får jeg 2 regninger?

​Hvis du har valgt en anden elleverandør end det elselskab, der har distributionen i dit område, vil du ofte få 2 regninger, nemlig én fra din elleverandør (opkrævning for den strøm du har brugt) og én fra distributionsselskabet (opkrævning for transport samt diverse skatter og afgifter til staten).


Et par regningseksempler

Du bor i postnummer 4100 (Ringsted) og vælger DONG Energy Salg & Service som dit elhandelselskab. Du vil fremover modtage:

  • En regning fra DONG Energy Salg & Service, som er dit elhandelsselskab, til hvem du betaler ca. 20 procent af din samlede elregning.
  • En regning fra SEAS-NVE, som er dit eldistributionsselskab, til hvem du betaler ca. 80 procent af din samlede elregning.

Du bor i København og vælger DONG Energy Salg & Service som dit elhandelsselskab. Du vil fremover modtage:

  • En regning fra DONG Energy Salg & Service, som er dit elhandelsselskab og som også opkræver på vegne af dit eldistributionsselskab, DONG Energy Eldistribution.

 

  Sådan samler du dine regninger

8.000000000000000
9. Kan jeg få samlet min elregning hos jer?​9. Kan jeg få samlet min elregning hos jer?​

Ja. Hvis du bor i​ vores distributionsområde (Storkøbenhavn og Nordsjælland) får du én samlet regning, der både indeholder din elaftale og omkostningerne til distribution og afgifter. Hvis du ikke bor i vores distributionsområde, vil du få 2 regninger: En fra os (ca. 20 %), og en fra dit lokale distributionsselskab (ca. 80 %), der dækker distribution og afgifter.

9.000000000000000
10. Hvornår skal jeg betale min elregning?10. Hvornår skal jeg betale min elregning?

​Din elregning er delt op i 4 acontoregninger og en årsopgørelse. De 3 acontoregninger vil komme med cirka 3 måneders mellemrum hen over året og er baseret på dit forventede elforbrug.

En gang om året vil du modtage en årsopgørelse, som inkluderer en opgørelse på dit faktiske forbrug ud fra den aflæsning, vi har modtaget fra dig ved årsaflæsning. Derudover inkluderer årsopgørelsen den nye periodes første acontoregning.

10.00000000000000
11. Hvornår får jeg min slutopgørelse?​11. Hvornår får jeg min slutopgørelse?​

​Hvis du har meldt flytning i god tid – senest 4 arbejdsdage før du flytter ud – får du din slutopgørelse cirka 14 dage efter fraflytning.

11.00000000000000
12. Hvordan får jeg den laveste elregning?​12. Hvordan får jeg den laveste elregning?​

Det er selvfølgelig et godt udgangspunkt, hvis elprisen er lav. Men elprisen er ikke alt. Der er flere ting, du selv kan gøre, som vil give dig store besparelser, og​ du skal også være opmærksom på, at det kun er cirka 20 % af den pris, du betaler, der dækker dit forbrug. Resten er netabonnement, afgifter og transport:

  • Juster på dit nuværende forbrug
    Der er meget at spare ved at ændre på dårlige – og forbrugsmæssigt dyre – vaner. Få 10 gode sparetips
  • Elprisen er kun en lille del af det store hele
    Over 80 % af din elpris dækker transport af din el samt skatter og afgifter til staten.       

Få overblik over hvad elprisen består af
Test dit elforbrug
Læs om Projekt Få En Lavere Energiregning

 

Har du elvarme?

Hvis du bruger el som opvarmningskilde i dit hjem, er det også en meget stor post på budgettet. Det kan du afhjælpe på 2 måder:

  • Du kan søge om at få nedsat din elafgift. Læs mere om nedsættelse af afgift 
  • ​Du kan undersøge, om det giver mening at lave energiforbedringer. Ved at supplere elvarmen med en luft til luft-varmepumpe kan der for eksempel være store besparelser at hente.

Læs mere om tilskud til energiforbedringer, og søg tilskud
 

12.00000000000000
​13. Bruger jeg for meget el?​​13. Bruger jeg for meget el?​

Det kan være svært at vurdere, om man bruger mere eller mindre el end andre, der har samme forhold og boligstørrelse som en selv, da folk har forskellige energivaner. Derfor har vi lavet en beregner, hvor du nemt og hurtigt kan se, om dit forbrug af elforbrug er højt, lavt eller gennemsnitligt.

Find dit energital

13.00000000000000
14. Hvordan bliver mit elforbrug beregnet?14. Hvordan bliver mit elforbrug beregnet?

​​Vi beregner dit forventede forbrug ud fra det tidligere års elforbrug på adressen. Hvis du er flyttet ind på adressen i løbet af det seneste år, er det en god ide at give os besked, hvis det forventede forbrug afviger væsentligt fra det faktiske forbrug. Så kan vi lave en beregning baseret på det nuværende antal beboere, jeres energivaner med mere.

14.00000000000000
15. Jeg tror, min elmåler er gået i stykker. Hvad gør jeg?15. Jeg tror, min elmåler er gået i stykker. Hvad gør jeg?

​Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din elmåler virker som den skal, kan du prøve at gøre følgende:

  • Slå din HFI/HPFI-afbryder og dine sikringer fra, når elmålerens lille mærke på skiven er forrest på måleren.
         
  • Vent 45-60 sekunder. Måleren skal nu stå helt stille. Der kan godt gå op til en halv time før skiven står helt stille, hvis du slukker, mens mærket ikke er forrest.

Hvis målerskiven bliver ved med at dreje, så ring til os på 72 10 20 30.

 

Hvis din elmåler ikke lader til at være i stykker, men du alligevel synes, at den kører for meget eller for hurtigt, så kan det skyldes flere forskellige ting: Måske har jeres forbrugsvaner ændret sig? Måske er I blevet flere i familien – eller en af jer er på orlov, barsel, ledig, har fået hjemmearbejdsplads eller lignende.

Tjek dit energiforbrug med vores forbrugsberegnere
15.00000000000000
16. Hvordan aflæser jeg min elmåler?16. Hvordan aflæser jeg min elmåler?

Aflæs 7 cifre fra venstre mod højre (inklusive eventuelt foranstillede nuller).

 

Du kan afgive din aflæsning på 3 måder:

  • Scan QR-koden i brevet, og indtast din aflæsning.
  • Log på selvbetjening, og indtast din aflæsning.
  • Ring til tast selv-service på 70 27 60 90, og indtast din aflæsning.


 

16.00000000000000
17. Hvad sker der, hvis jeg glemmer at aflæse min elmåler?17. Hvad sker der, hvis jeg glemmer at aflæse min elmåler?

​Hvis ikke vi får din måleraflæsning, er vi nødt til at skønne dit forventede forbrug for det kommende år. Det betyder, at dine acontoregninger bliver mindre præcise, end hvis du selv havde aflæst måleren. Desuden bliver du opkrævet et gebyr på din næste regning.

Selvom du har glemt at aflæse måleren, og vi har skønnet dit forbrug, kan det altid betale sig at aflæse måleren og kontakte os. Så regulerer vi dit forventede årsforbrug og de kommende acontoregninger.

17.00000000000000
18. Hvad gør jeg, hvis jeg skal flytte?​18. Hvad gør jeg, hvis jeg skal flytte?​

​Det er vigtigt, at du giver os besked i god tid. Ellers risikerer du at betale for den nye beboers forbrug. Giv os besked tidligst 2 måneder og senest 4 arbejdsdage før flytningen.

Aflæs din måler og giv os besked om:

  • aflæsningen og aflæsningsdatoen

  • flyttedatoen

  • den nye adresse.

Du modtager en slutopgørelse cirka 14 dage efter flyttedatoen.

Meld flytning
18.00000000000000
19. Jeg kan ikke aflæse min måler den dag, jeg flytter – hvad skal jeg gøre?​19. Jeg kan ikke aflæse min måler den dag, jeg flytter – hvad skal jeg gøre?​

​Du skal aflæse din elmåler så tæt på flyttedatoen som muligt, og indberette din aflæsning til os.

19.00000000000000
20. Skal jeg betale den acontoregning, der dækker perioden efter jeg er flyttet?​20. Skal jeg betale den acontoregning, der dækker perioden efter jeg er flyttet?​

​Ja, da du altid bliver opkrævet hver 3. måned. Dette vil efterfølgende blive reguleret på slutopgørelsen.   

20.00000000000000
21. Jeg har glemt at melde flytning – hvad skal jeg gøre?​21. Jeg har glemt at melde flytning – hvad skal jeg gøre?​

​Skynd dig at ringe til os på telefon 72 10 20 30, så vi kan se, hvad vi kan gøre for dig. Som udgangspunkt hæfter du for forbruget i hele din tilmeldingsperiode.

21.00000000000000
22. Kan jeg få tilskud til energiforbedringer?​22. Kan jeg få tilskud til energiforbedringer?​

Ja, du kan få et kontant tilskud af os til en række energiforbedringer af dit hus, for eksempel varmepumpe, naturgasfyr, solvarme, pillefyr med mere.

Men du skal søge om tilskuddet, inden du går i gang. Du får svar fra os i løbet af 5 arbejdsdage.
Læs mere om energiforbedringer, og søg tilskud

22.00000000000000
23. Hvordan får jeg el til nybyggeri?​23. Hvordan får jeg el til nybyggeri?​

Først skal du kontakte en autoriseret elinstallatør. Han sørger for alt det praktiske. Så snart du har fået installeret en måler og fået forbundet byggeriet med forsyningsnettet, vil du begynde at få strøm.

Har du brug for strøm til f.eks. en byggeplads, kan vi levere strøm midlertidigt. Du betaler ikke tilslutningsbidrag for at få midlertidig strøm, men du skal betale for den fysiske tilslutning og for at få den fjernet igen.
Bemærk: Nogle byggefirmaer betaler denne del og for den strøm, der bruges mens der bygges. Det aftales med det enkelte byggefirma, og er en del af kontrakten.

Find en autoriseret elinstallatør

23.00000000000000
24. Bruger jeg for meget strøm?​24. Bruger jeg for meget strøm?​

​Det kan være svært at vurdere, om man bruger mere eller mindre strøm end andre, der har samme forhold og boligstørrelse som en selv. Derfor har vi lavet en beregner, hvor du nemt og hurtigt kan se, om dit forbrug af strøm er højt, lavt eller gennemsnitligt.

Se, om du bruger for meget strøm

24.00000000000000